فایلPDF کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم ( 5 / 6 / 1394 )
برای دریافت فایل اینجـــــــــــــا راکلیک نمایید.
ایران را پرورانده ساختم تا پناهگاه آزادگان باشد. دیااکو
برای دریافت فایل اینجـــــــــــــا راکلیک نمایید.
قابل توجه همکاران محترم سومین مجمع عمومی روز چهارشنبه بعد از ظهر
مورخه 94/2/9 در محل دبیرستان دوره اول متوسطه (شهید کمانگر)شاهد راس
ساعت 17 الی نوزده برگزار میگردد.
باعرض سلام خدمت همکاران محترم درس مطالعات اجتماعی ،به اطلاع می رساندبارم بندی امتحان پایانی نوبت دوم(خردادماه) درس مربوطه به شیوه 3نمره ازدوازده درس اول کتاب و17 نمره ازدوازده درس دوم درهردوپایه درسال جاری برگزارگردد.
منبع:پایگاه کیفیت بخشی
گزیده ای از نمونه سوالات بخش جغرافیای هشتم
گفتم:خدایا از همه دلگیرم.
گفت:حتی من؟
گفتم:خدایا دلم را ربودند!
گفت:پیش از من؟
گفتم:خدایا چقدر دوری؟
گفت:تو یا من؟
گفتم:خدایا تنهاترینم!
گفت:پس من؟
گفتم:خدایا کمک خواستم.
گفت:از غیر من؟
گفتم:خدایا دوستت دارم.
گفت:بیش از من؟
گفتم:خدایا انقدر نگو من!
گفت:من توام، تو من
نام یکی از محلّههای تاریخی شهر تبریز است. این محله بیشتر به
علت تاریخ مستقل و باشکوه آن مشهور است.
این محله در زمان ایلخانان در قالب روستایی به نام شنب یا شام
ابتدا با نام ارغونیه توسعه یافته و سپس با نام غازانیه به یک شهر
اقماری برای تبریز تبدیل شد. رونق و شکوه اصلی این محله
در همین زمان و با نام غازانیه بود.
در قرن هشتم از این شهر بهعنوان اثری که در ایران مانندش
پیدا نمیشود یاد شده است.
این منطقه در طول تاریخ نقش بزرگی در تاریخ آذربایجان،
ایران و عثمانی برعهده داشته است.
باغات سرسبز، خاک حاصلخیز و هوای مساعد آن نیز از ویژگیهای
شنب غازان در گذشته بوده است.
امروزه شنب غازان یکی از مناطق غرب تبریز بوده و از طرف
شمال به خانهسازی (شهرک امام) و از جنوب به خطیب و از غرب
به دشت تبریز و از شمال غرب به قراملک و از شرق به آخونی
محدود میشود.
شنب را بعضی از صاحبنظران در فارسی گنبد معنی کردهاندو
بعضی نیز در مغولی مزار. و شنب غازان را بهمعنای مزار یا
گنبد غازان خان شناختهاند.
رود اب یا رود اَبی یک رود بزرگ در سیبری و ششمین رود بلند جهان است. این رود غربیترین رود از سه رود بزرگ سیبری است که به اقیانوس منجمد شمالی میریزد
رود لنا شرقیترین رود از سه رود بزرگ سیبری است که به اقیانوس منحمد شمالی میریزد که یازدهمین رود بلند جهان و از لحاظ ناحیه آبخیز نهمین رود جهان است.
رود ایرتیش: ایرتیش رودی است در سیبری که شاخه اصلی رود اُب بهشمار میآید. درازای رود ایرتیش ۴٬۲۴۸ کیلومتر است. رود ایرتیش از چین، قزاقستان و روسیه میگذرد و کمابیش در تمامی مسیر، جهت حرکت آن به سوی شمال غربی است. ریزشگاه ایرتیش در اُب در نزدیکی شهر خانتی-مانسییسک است و ایرتیش برای رسیدن به این نقطه مسیری طولانیتر (۴۲۴۸ کیلومتر) را نسبت به اب (۳۱۷۶ کیلومتر) طی کردهاست.رود اب از سوی راست میآید و آب رود ایرتیش را پس از پیمودن ۱۱۶۲ کیومتر به سمت شمال به اقیانوس منجمد شمالی میرساند.
ایرتیش از کوهستان آلتای به رود اب میریزد و به همراه اب یکی از بزرگترین سامانههای رودخانهای جهان را تشکیل میدهد که این مجموعه دومین مجموعه رودخانهای طولانی در اوراسیا است.
رود ینیسِی رودی در آسیاست که از شمال مغولستان سرچشمه میگیرد و با گذر از سیبری (در روسیه) به اقیانوس منجمد شمالی میریزد. ینیسئی، با طول ۵۵۳۸ کیلومتر، پنجمین رود جهان از نظر درازی است. آب ینیسی از دو شاخهٔ اصلی میآید که شاخهٔ غربی (معروف به ینیسئی بزرگ یا بییخِم) از شرق کوههای سایان سرچشمه میگیرد و شاخهٔ شرقی (معروف به ینیسئی کوچک یا کائاخِم) از درهٔ دارخاد در شمال مغولستان میآید.
گنگ بزرگترین رود شبهقاره هند و دارای ۲۵۱۰ کیلومتر طول است. این رود از ایالت اوتارانچاند در کشور هندوستان و از مرکز کوههای هیمالیا سرچشمه میگیرد و سراسر شمال هند و نیز کشور بنگلادش را سیراب میکند و سپس از طریق یک دلتا به خلیج بنگال میریزد.
رود براهماپوترا یک رود چندکشوری و یکی از رودهای بزرگ آسیا است.سرچشمه آن دریاچه تالونگ تسو در جنوب غربی تبت است و در جنوب تبت جریان یافته و سپس وارد هند میشود و بعد وارد بنگلادش شده و در خلیج بنگال میریزد.
رودهای گنگ، براهماپوترا (جمونا)، میگهنا و پدما مهمترین رودهای بنگلادشاند و این کشور را آبیاری میکنند. رودهای گنگ و براهماپوترا که از کوههای هیمالیا سرچشمه گرفته و به خلیج بنگال میریزند. رود گنگ و رودهایی که به آن میریزد، ناحیه وسیعی از جنوب غربی بنگلادش را در برمیگیرد. سرچشمه هیچیک از رودهای بنگلادش در داخل این سرزمین قرار ندارد.
شگفت انگیزترین پدیده آبی دنیا، چاله آبی بلیز است که لقب عمیق ترین دریای دنیا را به دریاچه بلیز داده است. حفره ای با عمق 125 متر که عمر آن به 65هزار سال قبل، یعنی اواخر عصر یخبندان می رسد.
مناطق زندگي تمام گياهان ، حيوانات و ساير موجودات با شرايط طبيعي محيط در يك منطقه ويژه بنام زيست بوم شناخته شده است . يك زيست بوم با انواع حيات گياهي مشخصي با توجه به موقعيت ، شرايط آب وهوائي ، عرض جغرافيائي و ارتفاع تعيين مي شود
پنج کوه خطرناک جهان در بین همه کوه ها و ارتفاعات بلند و صعب العبور جهان، قلهها معرفی شدند.
در بین همه کوه ها و ارتفاعات بلند و صعب العبور جهان، قلهها و ارتفاعاتی وجود دارند، که به شهادت تاریخ، در مواردی متعدد، این طعم شیرین فتح را با اختتامیهای تراژیک میآمیزند تا خود را به عنوان خطرناکترین قلههای جهان معرفی کنند. آنچه در ادامه میآید معرفی پنج کوه خطرناک جهان است که توسط سایت توریزم ریویو، انتخاب شده اند.
سرمشقهای آب بابا یادمان رفت
رسم نوشتن با قلمها یادمان رفت
گل کردن لبخندهای همکلاسی
در یک نگاه ساده حتی یادمان رفت
ترس از معلم، حل تمرین، پای تخته
آن روزهای بی کلک را یادمان رفت
راه فرار از مشقهای زنگ اول
ای وای ننوشتیم آقا یادمان رفت
آنروزها را آنقدر شوخی گرفتیم
جدیت تصمیم کبری یادمان رفت
شعر خدای مهربان را حفظ کردیم
یادش بخیر اما خدا را یادمان رفت
در گوشمان خواندند رسم آدمیت
آن حرفها را زود اما یادمان رفت
فردا چه کاره می شوی؟ موضوع انشا
ساده نوشتیم آنقدر تا یادمان رفت
دیروز تکلیف آب بابا بود و خط خورد
تکلیف فردا نان و بابا یادمان رفت
برای دریافت اینجـــــــــا راکلیک نمایید.
برای دریافت اینجا راکلیک نمایید.
برای دریافت اینجاراکلیک نمایید.
فصل 1 = نوجوان و قانون (هدف های من و پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و... معرفی قوه ی قضاییه )
فصل 2 = دولت کیست ؟ ( قوه ی مجریه : انتخابات ، وزارتخانه ها )
فصل 3 = عصر ارتباطات ( تأثیر تکنولوژی های ارتباطی بر زندگی اجتماعی و اقتصادی ، دولت الکترونیک ، خرید الکترونیک و ... )
فصل 4 = تعاون و تعاونی ها
فصل 5= ایران و خاورمیانه
فصل 6 = ایران و آسیا
فصل 7 = زیست بوم های جهان ( ناهمواری ها و آب وهوای جهان )
فصل 8 = تنوع زندگی بر روی سیاره ی زمین ( زندگی در استوا ، قطب و قاره ها )
فصل 9 = از حرا تا نینوا ( تاریخ اسلام از بعثت پیامبر اکرم (ص) تا قیام عاشورا با تأکید بر ویژگی های سیاسی و اجتماعی امامان )
فصل 10 = اسلام در ایران ، حکومت های مستقل ایرانی ، شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران
فصل 11 = پیروزی فرهنگ بر شمشیر (مغول ها و جانشینان آن ها )
فصل 12 = جهان گسترش می یابد (عصر اکتشافات جغرافیایی و تحولات اجتماعی در اروپا : رنسانس و انقلاب صنعتی )
منبع:
1-روژین رحیمی از دهگلان
2-خالد عزیزی از زیویه
3-فرانک رحیمی از ناحیه یک سنندج
4-الهه قبادی از سریش آباد
5-ژاله قوامی از ناحیه یک سنندج
6-صبری محمدی از قروه
7-شهناز سروردیزگرانی از کامیاران
1-فریده حیدری از کامیاران
2-خالد عزیزی از زیویه
3-فهیمه زندی از کلاترزان
4-نهیه سنگین آبادی از قروه
5-جمال هدایتی از سقز
6-الهه قبادی از سریش آباد
7-ژیلا هلاکو از مریوان
8-آیینه امامی از ناحیه دو سنندج
قابل توجه همکاران محترم مطالعات اجتماعی درزمینه ارزشیابی پایانی درس مطالعات اجتماعی پایه هفتم
اینجاراکلیک نمایید.
قابل توجه همکاران محترم گروه:
مجمع عمومی دبیران در روز چهارشنبه مورخه ی1393/1/27 در محل مدرسه راهنمایی نمونه احرار برگزار میگردد.دستور کار جلسه به شرح ذیل میباشد
1ــ بررسی کتاب
2ــ کار گاه آموزشی طراحی سوال
3ــ انتخاب سرگروه برای سال تحصیلی 93/94
ریچارد نلسون فِرای، ایران شناس و شرقشناس برجسته آمریکایی، روز پنجشنبه ۲۷ مارس (هفتم فروردین) درگذشت.
او بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاههای کلمبیا و هاروارد بود و انتشارات فراوانی در ارتباط با تاریخ ایران داشت.
از او به عنوان "برترین ایرانشناس معاصر جهان" یاد میشد.
ریچارد فرای در سال ۱۹۲۰ در ایالت آلاباما از والدینی سوئدیتبار به دنیا آمد.
او دکترای تاریخ خود را از دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۴۶ دریافت کرد. رساله دکترای او درباره تاریخ بخارا بود.
ریچارد فرای علاوه بر تسلط بر زبانهای فارسی، ترکی و عربی، به چندین زبان اروپایی هم احاطه داشت.
او سالها در ایران به مطالعه تاریخ این کشور پرداخت و در نیم قرن گذشته بارها به نقاط مختلف ایران، افغانستان و تاجیکستان سفر کرد.
کتب و مقالات متعدد او درباره تاریخ ایران اغلب به عنوان منابع علمی ایرانشناسی مورد استفاده قرار میگیرد.
آقای فرای چند سال پیش رسما اعلام کرده بود که دوست دارد پس از مرگ در ایران و در حاشیه زاینده رود اصفهان به خاک سپرده شود.
محمود احمدینژاد، رئیس جمهوری سابق ایران در سال ۲۰۱۰ خانه ای مجلل و تاریخی را در اصفهان برای اقامت مادام العمر به ریچارد فرای هدیه کرد.
آقای فرای که استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد بود، روز پنجشنبه در سن ۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت.
..............
منبع : bbc
دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی از دیگر شخصیت های بزرگ استان کرمان هست که آثار زیادی به قلم او بر صفحات کاغذ نقش بست . او هم مثل سایر تاریخنگاران جزئی از خاک این کشور شد . کسی که تاریخ را می نوشت و خود نیز به تاریخ پیوست . کتاب های او همیشه در کتابخانه های ما باقی خواهند بود و هر گاه که به سراغ کتاب هایش برویم یادش هم در ذهن ما زنده خواهد شد و به فراموشی سپرده نخواهد شد . او متولد 3 دی 1304 بود برای همین در هنگام مرگ 89 سال داشت . در شهرستان پاریز از توابع استان سیرجان به دنیا آمده بود . این اواخر پیش از اینکه از دنیا بره از بیماری کبد رنج می برد و حدود یک ماهی می شد که این بیماری اونو دربر گرفته بود . تا وقتی که ابتدایی بود در پاریز تحصیل می کرد یعنی تا پایان کلاس ششم ابتدایی . پدرش حاج آخوند پاریزی هم در کسب علم و دانش اندوزی به او کمک می کرد . پس از اینکه ابتدایی را تمام کرد مجبور شد حدود دو سال از تحصیل دور بشه و بعد از اون در سال 1320 بود که دوباره به کسب علم روی آورد و در دانشسرای مقدماتی کرمان به تحصیلات خود ادامه داد . دیپلمش را که گرفت در سال 1325 به تهران رفت تا آنجا به ادامه تحصیل بپردازه . در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشتهٔ تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت. باستانی پاریزی به گواه خاطراتش از نخستین ساکنان کوی دانشگاه تهران (واقع در امیر آباد شمالی) است.
در ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت و تا سال ۱۳۳۷ خورشیدی که در آزمون دکترای تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند. او دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارایه پایاننامه ای درباره «ابن اثیر» دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد. وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام وقت آن دانشگاه بود و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشت.
شوق نویسندگی وی در دوران کودکی و نوجوانی در پاریز و با خواندن نشریاتی مانند حبلالمتین، آینده و مهر برانگیخته شد. باستانی، اولین نوشتههای خود را در سالهای ترک تحصیل اجباری (۱۳۱۸ و ۱۳۱۹) در قالب روزنامه ای به نام باستان و مجلهای به نام ندای پاریز نوشت، که خود در پاریز منتشر میکرد و دو یا سه مشترک داشت.
نخستین نوشته او در روزنامه های آن زمان، مقالهای بود با نام «تقصیر با مردان است نه زنان» که در سال ۱۳۲۱ در مجله بیداری کرمان چاپ شد. پس از آن به عنوان نویسنده یا مترجم از زبانهای عربی و فرانسه، مقالات بیشماری در روزنامهها و مجلاتی مانند کیهان، اطلاعات، خواندنیها، یغما، راهنمایکتاب، آینده، کلک و بخارا چاپ کرده است.
اولین کتاب باستانی پاریزی، پیغمبر دزدان نام دارد که شرح نامههای طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی است و برای نخستین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شده است. این کتاب تاکنون به چاپ شانزدهم رسیده است. وی بیش از شصت عنوان کتاب تألیف و یا ترجمه کرده است. کتابهای باستانی پاریزی برخی شامل مجموعه برگزیدهای از مقالات وی هستند که به صورت کتاب جمعآوری شدهاند و برخی از ابتدا به عنوان کتاب نوشته شدهاند.
از میان نوشتههای او، هفت کتاب با نام «سبعه ثمانیه» متمایز است که همگی در نام خود عدد هفت را دارند، مانند خاتون هفت قلعه و آسیای هفت سنگ. بعدا کتاب هشتمی با عنوان هشتالهفت به این مجموعه هفتتایی اضافه شده است. به جز کتب و مقالات، باستانی پاریزی شعر هم می سرود و اولین شعر خود را در کودکی در روستای پاریز و در آرزوی باران سروده بود. منتخبی از شعرهای خود را در سال ۱۳۲۷ در کتابی به نام «یادبود من» به چاپ رسانده است.
بر خلاف عمده کتابهای تاریخی که نثری سرد و سنگین دارند، بیشتر نوشتههای تاریخی باستانی پاریزی پر از داستانها و ضربالمثلها و حکایات و اشعاری است که خواندن متن را برای خواننده آسانتر و لذتبخشتر میکند. در کشورهای اروپایی تاکنون رسالههایی درباره ایشان و شیوه نوین تاریخنگاری وی عرضه شده است.
شاید یکی از علل اقبال مردم به آثار دکتر باستانی، علاوه بر صداقتش در نقل تاریخ و مبارزه با استبداد، جهل و استحمار، این است که ایشان راه نفوذ بین مردم را به درستی پیدا کرده است. هیچ خوانندهای هنگام خواندن آثار ایشان احساس خستگی نمیکند و خواسته و ناخواسته مسحور قلم ایشان میشود که تاریخ را در قالب ادبیات و رمان تاریخی ارائه میکند.
خواننده هنوز از لذت خواندن نثر تاریخی دکتر، فراغت نیافته، اشعار نغز و دلنشین و بایستهای را جلوی خود میبیند و بلافاصله خاطرات تاریخی، او را مبهوت میسازد، تا جایی که ناخودآگاه زمان را فراموش کرده و هنگامی به خود میآید که کتاب یا حداقل آن فصل از کتاب را مطالعه کرده است. به نظر میرسد این اول ماجراست، زیرا خواننده علاوه بر احساس رضایت، به فکر فرو میرود و این تفکر و تعقل، باعث شکلگیری اندیشه جدیدی در ذهن او میشود.
در کویر مطالعاتی ایران زمین در دوران معاصر که بسیاری به دلایل مختلف با کتاب قهر کردهاند، هنر دکتر باستانی عرصه را برای آشتی دوبه ارمردم با کتاب فراهم میکند، تنها کافی است خواننده به یکی از این آثار دست یابد و بسمالله را بگوید، آنگاه باید تا تای تمت، کتاب را همراهی کند و این را میتوان معجزه دکتر باستانی لقب داد. در گذشته نه چندان دور، آثار بزرگان دیگری این گونه بوده و هر کدام از آنها ـ صرف نظر از اندیشههای متفاوتی که داشتهاند ـ سهم بزرگی در همگام شدن مردم با کتاب ایفا کردهاند.
به نظر میرسد، اکنون وقت آن فرا رسیده تا بار دیگر آثار گران سنگ دکتر باستانی را بازخوانی کنیم و اگر برخی هم از خواندن این آثار تاکنون غفلت کردهاند، فرصت را غنیمت شمرده و برای بار نخست به مطالعه یکی از آثار دکتر بپردازند و دریابند چه گوهر نابی از کف تاریخ و ادبیات ایران زمین رخت بربست.
..................................
منبع : سایت تابناک
برای مشاهده اینجاراکیلک کنید.
حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لايزال الهي و تجديد حيات طبيعت مي باشد را به تمامی
همکاران بزرگوار و دانش آموزان عزیزتبريک و تهنيت عرض نموده
و سالي سرشار از برکت و معنويت را از درگاه خداوند متعال و سبحان
براي شماعزيزان مسئلت می نمایم.
برابر با شب آخرین چهارشنبه ی سال جشنی به نام «چهارشنبه سوری» یا «جشن شب سوری» در سراسر سرزمین های ایرانی همراه با آتش افروزی و پریدن از روی آن و مراسمی ویژه برگزار می شود.
منبع:http://iranian-bastan.blogfa.com
از آغاز بنياد مدارس در عالم، امتحان گرفتن از شاگردان يکي از راهکارهاي آزمودن توان و استعداد دانش آموزان بوده و هست. در مدارس دوره قاجار نيز معلمين هر روز و هر هفته از شاگردان درس مي پرسيدند و توانايي ايشان را از طريق امتحان ارزيابي ميکردند.
|
[4972- 1ع] |
در اين مدارس، معلم درس جديد را بر پايه توان دانش آموز ارائه ميکرد؛ ارزشيابي شاگردان هم در دو مرحله انجام ميگرفت؛ يک مرحله ارزشيابي تدريجي که شامل درس پرسيدن روزانه يا هر چند روز يک بار بود و ارزشيابي نهايي هم در پايان يک کتاب يا دوره آموزشي انجام ميشد.
دوران حكومت ناصرالدین شاه قاجار (1264 ـ 1313 ه . ق) چه از نظر طول حكومت و چه از نظر جایگاه آن درتاریخ معاصر، مهمترین دوره حكومت در عصر قاجاریه محسوب میشود.ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه قاجاریه فرزند محمد شاه و جهان خانم (مهد علیا) در ششم ماه صفر سال 1247 ه.ق به دنیا آمد.
در تربیت ناصرالدین سعی بسیار شد و مسئولیت آموزش برخی از شاهزادهها به میرزا عیسی قائم مقام فراهانی و فرزندش میرزا ابوالقاسم و پس از آن به میرزا تقی خان امیرکبیر واگذار گردید. ناصرالدین یکی از شاهزادههایی بود که دانش خود را از امیرکبیر آموخت. در چهارده سالگی با گلین خانم دختر یکی از شاهزادگان قاجار پیمان زناشویی بست.
در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران، کوهی آتشین وجود دارد که از گذشته های دور تا کنون شبانه روز می سوخته است، مردم محلی به این کوه "تشکوه" می گویند.
حاکميت سياسي قاجاريه در تاريخ ايران، آغاز دوران جديدي بود که با مشخصههاي خاص خود از ساير ادوار سياسي مجزا ميشود.
وضعيت زنان نيز در اين دوران با تأثيرپذيري از وضعيت حاکم بر جامعه تعريف ميشود. در اين شرايط سياسي، اجتماعي، زندگي زنان تا حدود زيادي محدود شده بود. با وجود اين، آنان در برخي فعاليتهاي اجتماعي، مانند تفريحات دستهجمعي (در جمع زنان)، امور خيريه، گردهمآييها و مراسم مذهبي، دخالت و مديريت مستقيم در اداره منزل و تربيت فرزندان و در موارد معدودي نيز امور اقتصادي مانند اداره امور زمينهاي کشاورزي يا توليدات صنايع دستي شرکت ميجستند. 1 ضمن آنکه آنان در صحنه سياست حضوري پنهان داشتند. به اين ترتيب که به عنوان مادر، خواهر يا همسران شاه، با نفوذ بر وي بهطور غيرمستقيم و به صورت واسطه قدرت بر برخي تصميمات شاهانه اعمال نفوذ ميکردند. 2 به اين ترتيب، زنان در جامعه ايراني نيروي بالقوه و پنهاني بودند. که مهارتهاي اجتماعي و فرهنگي را در سطحي محدود به دست آوردند. اما به دليل نبودن شرايط اجتماعي و سياسي مناسب نميتوانستند جايگاه مناسب خود را در اجتماع بدست آورند.
منبع:1) موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
2)ویکی پدیا
اسامی نخست وزیران ایران از پس ار انقلاب مشروطه تا پایان حکومت پهلوی دوم
نقل است که حضرت موسی علیه السلام در کوه طور در
مناجات خود عرض کرد: یا اله العارفین
جواب آمد لبیک (یعنی ندای تو را پذیرفتم)سپس
عرض کرد: یا اله المطیعین (ای خدا اطاعت کنندگان)
جواب شنید لبیک،
سپس عرض کرد: یا اله العاصین (ای خدای گنهکاران)،
این دفعه سه بار شنید لبیک، لبیک ؛ لبیک .
حضرت موسی علیه السلام عرض کرد: حکمتش چیست
که این دفعه سه بار شنیدم که فرمودی لبیک،
به او خطاب شد: عارفان به معرفت خود، و نیکوکاران
به کار نیک خود، و مطیعان به اطاعت خود، اعتماد دارند،
ولی گنهکاران، جز به فضل من، پناهی ندارند،
اگر از درگاه من ناامید گردند، به درگاه چه کسی پناه ببرند؟
برای مشاهده اینجاراکلیک نمایید
همکاران ارجمند
جهت دریافت متن کامل کتاب معلم مطالعات اجتماعی پایه هفتم اینجا کلیک کنید.
بازهم درس مهربانی معلم به زبانی دیگر محمدعلی محمدیان، معلم مریوانی را به یاد دارید؟ معلمی که با هدف همدردی با ˈ ماهان رحیمی ˈ دانش آموز بیمار خود موی سرش را تراشید تا دیگر هم ˈ ماهانˈ احساس تنهایی نکند و هم درس انسانیت به ما انسان ها داده باشد.
آی-سیتی (i city) (که قبلا به عنوان شهر سومر شناخته می شد)، در شهر شاه عالم (shah alam) در منطقه دره کلانگ سلانگور، در کشور مالزی است. این شهر نورانی شده است از چراغ های دیجیتالی و نئونی و از ساعت 7 عصر تا 10 شب باز می باشد.
بهشت های آسمانی در یونان
مردم یونان این مکان را "بهشت های آسمانی" می نامند و
این به خاطر شکل صخره هایی است که حدود 60 میلیون
سال پیش در اینجا بوجود آمده اند.
معابد بی نظیری بر راس صخره هایی ساخته شده اند که
در اثر زمین لرزه و شرایط آب و هوایی به این شکل درآمده اند.
همچنین فرسایش هایی که در درون غارهای این نواحی رخ داده
باعث کشف رادیوکربن هایی شده است که وجود انسان های
اولیه در 50 هزار سال پیش را اثبات می کنند.این نواحی حقیقتا بی مانند هستند.